מה צריך לדעת לפני שקונים טרקטור חדש בישראל?

טרקטור עם מעמיס קדמי

בטרם תתפנו לרכוש טרקטור חדש למשק החקלאי שלכם, ישנם מספר לא מבוטל של בדיקות ומידע שחשוב לבחון ולאסוף. בחינה מקדימה זו קריטית ותבטיח לכם רכישה של טרקטור שיעמוד בכל הסטנדרטים והתקנות הנדרשות בישראל.

אנו בצ'פניק מבינים עד כמה רכישת טרקטורים למשקים החקלאיים מהווה שלב משמעותי, במיוחד כשעלות כל טרקטור מהווה נתח משמעותי מהתקציבים השנתיים של המשקים.

בכתבה שלפניכם נתייחס למספר נושאים שחשוב לבחון ולהעמיק בהם בטרם תתפנו לבצע את רכישת הטרקטור בפועל.

A collage of tractors

AI-generated content may be incorrect.

חלק מהטרקטורים שאותם תמצאו אצלנו באתר.

רגולציה ומיסוי

בישראל, ייבוא טרקטורים מתבצע בהתאם לנהלים שנקבעו על ידי משרד התחבורה ומשרד החקלאות. בנוהל ייבוא טרקטורים וציוד חקלאי, מטעם משרד החקלאות, נקבע כי רק "ציוד חקלאי [ובתוכו ייבוא של טרקטורים] שעומד בתקנות האיחוד האירופי או בדרישות למכירת ציוד חקלאי בארה"ב – כניסתו תאושר לישראל בהתאם לנוהל זה".

חשוב לציין כי חקלאים בישראל נהנים מהקלות מיסוי בעת רכישת טרקטור, הכוללות פטור מאגרות רישום ורישוי, אם אותו טרקטור שנרכש משמש אך ורק לצרכים חקלאיים.

תהליך הבקשה מתבצע בקלות באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של משרד החקלאות, וכולל טופס בקשה מלא, אישור רו"ח או יועץ מס על הכנסה מעבודה חקלאית ואישור על זכויות קרקע חקלאיות.

שירות

ברכישת טרקטור מחברת ייבוא ישראלית, כמו צ'פניק, זוכים החקלאים למעטפת שירות רחבה שמתחילה עוד לפני הגעת הכלים ארצה וממשיכה כמובן גם לאחר רכישת הטרקטורים.

הבסיס לחברת ייבוא המעניקה שירות מקצועי ומהימן מתחיל, בראש ובראשונה, בקיומו של אישור יבואן מורשה לרכישת כלים חקלאיים המונפק על ידי משרד החקלאות, כאשר אישור זה מצריך, בין היתר, הקמת מוסך מורשה המאפשר טיפול ותחזוקה בסוגי הטרקטורים שיובאו ארצה.

לצד אותו אישור, קיימים כמובן היבטים רחבים נוספים שעל חקלאים וקניינים לבחון בכל הנוגע לרמת השירות של היבואן.

חלקי חילוף

כפי שציינו קודם, על החברה המייבאת את הטרקטורים לארץ לדאוג למוסך מורשה שבו ניתן לבצע טיפולים ותחזוקה. בחלק מהמקרים יידרש להחליף חלקים בלויים וישנים בחלקים חדשים.

במסגרת נוהל הייבוא שהוזכר קודם, החוק בישראל מחייב את יבואני הטרקטורים לספק חלקי חילוף מקוריים למשך תקופה של שבע שנים לפחות מהיום שבו הטרקטור יובא לארץ. תקופה זו נועדה להבטיח שגם טרקטורים ישנים יוכלו ליהנות מתחזוקה ממושכת.

A person driving a forklift in a warehouse

AI-generated content may be incorrect.

אגף החלקים המקורי של צפ'ניק במודיעין.

אחריות

בישראל, הדרישה המינימלית לאחריות על ייבוא של טרקטורים היא למשך שנה אחת לפחות. היקף האחריות על הטרקטורים כולל ביצוע תיקונים והחלפת חלקים ללא כל דרישת תשלום, אלא אם מדובר בתיקונים והחלפת חלקים שנגרמו משימוש לא נכון מצד הלקוח או מבלאי טבעי שחל בשנה הראשונה.

חברות ייבוא רבות בישראל מציעות למשקים, במסגרת הרכישה, הארכה של האחריות ליותר משנה אחת. לרוב מדובר בהצעות לאחריות של שנה או שנתיים נוספות, זאת תוך הגבלה על שעות העבודה או הקילומטראז'.

אנו, בצ'פניק, מודעים לחשיבות הרצון של רבים לרכוש טרקטור עם אחריות של יותר משנה ומאפשרים ללקוחותינו לבחור גם במסלולי רכישה הכוללים אחריות רחבה וארוכה יותר.

טסט

בישראל, טרקטורים חייבים לעבור מבחן רישוי שנתי בדומה לכלי רכב פרטיים. גם כאן, המבחן נועד לוודא את תקינות הבטיחות של הכלי.

נוהל 155 של משרד התחבורה מתייחס למבחן הרישוי השנתי של הטרקטורים ובו קיימת התייחסות, למשל, לביצוע הבדיקה בשטח המוסך המורשה ולא במסלול הרישוי וזאת בשל גודלם הרחב והמסיבי של הטרקטורים.

הנוהל עצמו מפרט בהמשך את הבדיקות שיש לבצע. אלו כוללות, בין היתר, בדיקה של הבלמים, הצמיגים, בדיקות עשן, בדיקת פנסים ועוד.

ביטוח

באופן טבעי, גם טרקטורים בישראל חייבים בביטוח חובה, אשר מכסה נזקי גוף למפעיל, לנוסעים עמו ולעוברי אורח. היקף כיסוי החובה כולל גם נסיעה בשטחים שאינם עירוניים, כאשר לעיתים ישנם משקים הנדרשים לבצע מעבר בין חלקות חקלאיות באמצעות כבישים בינעירוניים.

אנו בצ'פניק ממליצים ללקוחותינו להגדיל את היקף הביטוח על הטרקטורים שלהם ולכלול בו ביטוח צד ג' וביטוח מקיף.

מי מוסמך לנהוג?

מפעיל שזכה לרישיון דרגה 1 זכאי ומוסמך לנהוג על טרקטור, כשרישיון זה כולל גם הפעלה ונהיגה של מלגזות.

למידה מעשית לרישיון דרגה 1 מתאפשרת מגיל 16 וחצי, כאשר את הבקשה לרישיון ניתן להגיש מגיל 17. בנוסף, כל מבקש נדרש לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי. מגיל 17 עד 18 חל איסור על נהג מוסמך לנהוג בטרקטור המחובר לגרור בעל שני סרנים או יותר.

דילוג לתוכן