למה מלגזת הדיזל שלך כבר לא מתאימה לצרכים של העסק?

תחזוקת מלגזת דיזל

לצד היתרונות הייחודיים של מלגזות דיזל גם היום, לצד המלגזות החשמליות, קיימות מסגרות תעשייה ועסקים שבהן השימוש באותה מלגזה כבר אינו מתאים ורלוונטי, ודורש מהלך של החלפתה במלגזות חשמליות חדשות.

אנו בצ'פניק מודעים למהפכת כלי הרכב וכלי הצמ"ה החשמליים המתרחשת בשנים האחרונות. כניסת כלים אלו מייתרת בחלק מהמסגרות והעסקים גם את השימוש במלגזות דיזל, שהיו בעבר כלי עבודה מרכזי במסגרות תעשייה ועסקים רבים בישראל, וזאת למרות מספר חסרונות ובעיות נלוות.

הבדלים בין מלגזת דיזל למלגזה חשמלית

תקלות חוזרות

מקבץ רחב של תקלות במלגזות דיזל קשורות למנוע של כלי צמ"ה זה. לאור העובדה שמדובר בכלי כבד שעובד בעסקים רבים סביב השעון, הדבר עלול להוביל לתקלות חוזרות הנוגעות למנוע.

אחת מהתקלות המרכזיות נוגעת לקושי בהנעת הכלי, כאשר חלק מהסיבות לכך נובעות ממצבר חלש, בעיות במערכת הדלק של הכלי, כגון פילטר דלק סתום או סטרטר פגום של המנוע עצמו.

בנוסף לכך, במלגזות דיזל ניתקל לא פעם גם בהתחממות יתר של המנוע, מה שעלול להגביל באופן משמעותי את היקף העבודה של הכלי. התחממות יתר זו עלולה לנבוע מבעיה במערכת הקירור של הכלי, כגון רדיאטור תקול או סתום, או מחסור בנוזל קירור.

מלגזת דיזל הייסטר

תקלה נוספת וייחודית למלגזות דיזל היא האצה פתאומית ובלתי נשלטת של הכלי. תופעה זו, המוכרת כ"בריחת מנוע"  (Engine Runaway)עלולה להתרחש בשל כשל במערכת הוויסות של המנוע. במקרים אלו, מהירות המנוע עולה ללא יכולת שליטה מצד המפעיל, מה שמוביל להאצה עד לקריסה מוחלטת של המנוע.

הסיבה לתקלה זו דווקא במלגזות דיזל נובעת מהעובדה שבמרבית מנועי הדיזל קיימת מערכת וויסות בשם "גאוורנור". מערכת זו אחראית לשליטה על כמות הדלק המוזרקת למנוע ובכך לדאוג לוויסות מהירות הסל"ד (סיבובים לדקה) שלו.

צריכת דלק גבוהה

אחת הסוגיות המרכזיות המובילות מסגרות ועסקים רבים לזנוח את מלגזות הדיזל נוגעת לצריכת הדלק הגבוהה של כלים אלו. העובדה כי עלויות הדלק עולות מדי שנה, לצד האפשרות לרכוש כיום מלגזות חשמליות מסיביות המסוגלות להחליף את מלגזות הדיזל, מובילה רבים לבצע מעבר למלגזות חשמליות, כשהסיבה המרכזית היא צריכת הדלק הגבוהה.

העובדה שמדובר במלגזות גדולות וכבדות מהווה גורם מרכזי לצריכת דלק גבוהה, כשהמנוע משקיע אנרגיה רבה יותר, מה שמתבטא בסופו של דבר בצריכת דלק גבוהה כמעט בכל פעולה.

במסגרות שבהן נדרש ממלגזות הדיזל לעבור מרחקי נסיעה ארוכים יחסית, במיוחד בעת העברת מטענים כבדים, ובעובדה שמלגזות דיזל רבות מיועדות לפעול במרחבי עבודה רחבים שאינם מקורים, נגרמת עבודה מאומצת של המנוע והמערכת ההידראולית בכלים אלו, מה שמוסיף לצריכת הדלק הגבוהה.

לצד כל אלו, ניתן לראות בשנים האחרונות תופעה של מעבר מבוקר והדרגתי של מסגרות תעשייה ועסקים ממלגזות דיזל למלגזות חשמליות. המעבר המדורג מתבצע במקביל לתחזוקה רפויה ולקויה של מלגזות הדיזל. תחזוקה לקויה זו מובילה לשימוש במלגזות דיזל עם פילטרים סתומים, המגבילים את זרימת האוויר למנוע, אי החלפה בזמן של שמן מנוע ושמן הידראולי, ואף מקרים בהם לחץ האוויר בצמיגי הכלי אינו תקין.

מסננים סתומים

 

תחזוקה לקויה זו, בישורת האחרונה לפני החלפת הכלים, מגבירה עוד יותר את צריכת הדלק של המלגזות, שצריכתן בעת תחזוקה תקינה כבר גבוהה מלכתחילה.

בעיות פליטה ורעש

המודעות הרבה הקיימת לסביבת עבודה נקייה ובטוחה לעובדים, שבה יש להבטיח חללים נקיים מחומרים הפוגעים באיכות האוויר, מהווה היבט חשוב ומשמעותי המוביל להחלפה וויתור על מלגזות דיזל.

גורמים להחלפת מלגזת דיזל

 

מחקרים לאורך השנים הראו כי מנועי דיזל פולטים מספר מזהמים המסוכנים לבריאות המפעילים והעובדים. אחד המזהמים הללו הוא חלקיקי הדיזל DPM  Diesel Particulate Matter. מדובר בחלקיקים מיקרוסקופיים מוצקים הנפלטים בתהליך שריפת הדלק, הכוללים פיח, סולפטים ותרכובות אורגניות שונות, העלולים לגרום לסרטן, לבעיות נשימה כגון אסתמה וברונכיטיס, לבעיות נוירולוגיות ואף למחלות לב וכלי דם.

לצד בעיות הפליטה, מלגזות הדיזל נחשבות לכלים רועשים ברמה גבוהה, וחשיפה ממושכת לרעש זה עלולה להוביל בסופו של דבר לפגיעה בלתי הפיכה בשמיעה של המפעילים והעובדים.

מעוניינים לבחון האם העסק שלכם זקוק למעבר ממלגזות דיזל למלגזות חדשות? נשמח שתיצרו איתנו קשר עוד היום כדי לבחון יחד אילו מלגזות יתאימו לצרכים שלכם, תוך התמקדות בצרכי העסק, בטיחות העובדים ובריאותם.

 

דילוג לתוכן