השוואת צריכת דלק במלגזות דיזל מול מלגזות חשמליות: מדריך 2025

צריכת דלק מלגזת דיזל לעומת חשמלית

מלגזות דיזל נותרות כלי עבודה עיקרי בתעשיות רבות גם ב- 2025 , בעיקר בסביבות חיצוניות ועבודה תובענית. מנועי דיזל עוצמתיים (למשל של יאנמר או קובוטה) מאפשרים להרים משקלים כבדים ולבצע עבודה רציפה במשקלים גבוהים. במדריך זה נבחן את צריכת הדלק של מלגזות דיזל במגוון דגמים עיקריים ומה הערך הכלכלי במעבר למלגזה חשמלית או גז (גפ״מ). נדגיש גם מגמות טכנולוגיות עדכניות (תקן Stage V, מערכות הזרקת דלק מתקדמות) ונציג כלים לקבלת החלטה מושכלת בעבור עסקים קטנים ומפעילים מקצועיים.

במלגזת דיזל המיועדת למשימות כבדות, הפועלת לשינוע בשטחים פתוחים, צריכת הדלק אמנם גבוהה – אך היא מספקת עוצמה רבה וביצועים אמינים גם בתנאי שטח מאתגרים ותנאי מזג האוויר קשים.

מלגזות דיזל

מלגזות דיזל בדוד צ'פניק ובניו

גורמים המשפיעים על צריכת הדלק במלגזת דיזל כוללים:

צריכת הדלק של מלגזת דיזל מושפעת ממספר רב של פרמטרים בזמן העבודה:

  • עומס ודרגת קושי: ככל שהמטען כבד יותר או שנדרש להרים אותו לגובה רב יותר, המנוע עובד בעומס גבוה יותר וצריכת הדלק עולה בהתאם.
  • פרופיל העבודה: נסיעות למרחקים ארוכים או עבודה בקצב אינטנסיבי יגדילו את צריכת הדלק, בעוד שעבודות תמרון בסביבה מצומצמת נוטות להיות חסכוניות יותר.
  • מצב ותחזוקה: מסננים סתומים, שמן מנוע ישן או תקלות במערכת ההזרקה עלולים להגדיל משמעותית את צריכת הדלק. תחזוקה מונעת וניקוי קבוע של המסננים מבטיחים פעולה יעילה וחסכונית יותר.
  • טכנולוגיית המנוע: מנועים מתקדמים עם מנגנוני ניהול דלק (Injection) וטורבו מתמשכים (VTG) יעילים יותר. תקן פליטה מחמיר (Stage V) מחייב הזרקה נקייה וחסכון באנרגיה.

מדידת צריכת הדלק מתבצעת לפי מחזורי בדיקה סטנדרטיים (VDI), אך בפועל תנאי השטח והעומס משפיעים הרבה יותר מהנתונים המעבדתיים. כדי להעריך נכון את ההוצאות, חשוב להתחשב בזמן העבודה היומי הממוצע ובמחיר הסולר בשוק.

צריכת דלק טיפוסית לפי קטגוריות מלגזות דיזל

צריכת הדלק משתנה באופן משמעותי בהתאם לקטגוריית המלגזה וכושר ההרמה שלה:

  • מלגזות קטנות (1.5- 3 טון) לדוגמה H1.6–2.0A צריכת דלק ממוצעת היא בסביבות 2-3 ליטר לשעה בעת עבודה רגילה.
  • מלגזות בינוניות (4 – 5.5 טון) – לדוגמה H4.0–5.5FT בדרך כלל צורכות כ 5-7 ליטרים לשעה. דגמים מתקדמים בעלי תמסורות חדישות עשויים להתקרב לתחתית טווח זה.
  • מלגזות כבדות (6 – 9 טון) לדוגמה H6.0–7.0FT H8.0–9.0FT צריכת הדלק גבוהה יותר, בסביבות 712  ליטר לשעה בהתאם למנוע  קובוטה מול GM ולדרישות העבודה.

יש לשים לב שצריכה זו מחושבת תחת עומס עבודה סטנדרטי (למשל מחזור VDI); בעבודה מאומצת ללא הפסקה, המנוע עשוי לצרוך יותר. טווחי הצריכה המוצגים הם ממוצעים; כל משאית דיזל מוגדרת על פי נתונים טכניים של היצרן במצבי בדיקה מוסכמים.

השוואת עלויות תפעול: דיזל לעומת חשמל וגפ״מ

כאשר בוחנים את הכדאיות הכלכלית של רכישת מלגזה, חשוב להסתכל לא רק על מחיר הרכישה הראשוני, אלא גם על עלויות התפעול והתחזוקה לאורך זמן. כאן מתגלה ההבדל בין שלוש הטכנולוגיות המרכזיות : דיזל, חשמל וגפ״מ.

  • דיזל: מנועי דיזל מצטיינים בעוצמה גבוהה, יכולת עבודה רציפה ומוכחת גם בתנאי שטח קשים. עם זאת, הם דורשים תחזוקה שוטפת אינטנסיבית יותר כגון החלפות שמן, מסננים ובלאי מכאני גבוה יחסית. המשמעות היא הוצאות תחזוקה תדירות יותר, אך גם אורך חיים מרשים כשמתחזקים נכון.
  • חשמל: המלגזות החשמליות נהנות מעלויות תחזוקה נמוכות בהרבה – אין צורך בשמן מנוע, מסנני אוויר או פליטת מזהמים. מצד שני, יש לקחת בחשבון עלויות תשתית (עמדות טעינה, תכנון מערכות חשמל תעשייתיות) וכן את העובדה שסוללות מצריכות תחזוקה ייעודית ולעיתים החלפה יקרה לאחר מספר שנות עבודה.
  • גפ״מ (LPG) : הפתרון הזה מהווה סוג של "ביניים"מנועי גפ״מ נקיים ושקטים יותר מדיזל, נוחים לעבודה גם בסביבות סגורות, והתחזוקה שלהם פשוטה יחסית. עם זאת, הם עדיין מבוססי בעירה ולכן דורשים טיפול תקופתי, אם כי לרוב פחות מורכב מאשר בדיזל.

בשורה התחתונה, ההחלטה אינה תלויה רק במחירי האנרגיה המשתנים, אלא באופי העבודה בפועל:

  • בעבודות אינטנסיביות בחוץ – דיזל הוא לרוב הבחירה האמינה והחזקה ביותר.
  • בעבודות בתוך מחסנים או בסביבות סגורות – החשמל והגפ״מ מציעים יתרונות משמעותיים של שקט, פליטות נמוכות וחיסכון תפעולי.
  • לעסקים קטנים ובינוניים – כדאי להתמקד בשאלה איזו טכנולוגיה תדרוש פחות הוצאות נלוות לאורך השנים, ולא רק בעלות המיידית של "מילוי מיכל" או טעינה.

יתרונות וחסרונות עיקריים: דיזל מול חשמל מול גפ״מ

  • מלגזת דיזל – מתאימה במיוחד לעומסים כבדים, עבודה בשטח חיצוני ואינטנסיבית. כוח המנוע גבוה, ניתן לעבוד שעות רצופות ללא עצירה (כל עוד יש דלק), וגלגלים גדולים מאפשרים תמרון בשטח לא חלק. חיסרונה העיקרי הוא צורת הפעולה: פליטת פיח וגזים רעילים שמחייבת סביבה מאווררת וקירור המנוע. כמו כן, הרעש והוויברציות גבוהים יותר.
  • מלגזה חשמלית –  אידיאלית לעבודות פנימיות (מחסנים, קווי ייצור) הודות לאפס פליטות, רעש נמוך ועלויות אנרגיה נמוכות. יכולת התאוצה והניהול של העומס מדויקת מאוד. חסרונותיה: צירוף לוחות זמנים לטעינה בין משמרות (או צורך בסוללה חלופית לתפעול רב-משמרתי), משקל הילה כבד של הסוללה, ועלות רכישה גבוהה יחסית.
  • מלגזה מונעת בגפ״מ (LPG) – שוקלת בין הביניים: נקייה יחסית (פליטת כמות CO נמוכה יותר מדיזל אך עדיין דורשת אוורור), רגועה יותר ונקייה יותר מאשר דיזל, ונטולת באטמוספירה הפנימית של הגלל. ניתן להחליף צילינדר גז במהירות. חסרונותיה פחות משמעותיים מדיזל, אך עדיין קיימים (פליטת CO, עלות תחזוקה נמוכה במעט מקודמת הדיזל אך גבוהה מהחשמל).

במונחי חיסכון ישיר, למלגזה חשמלית יש יתרון ברור: למרות ההשקעה הראשונית הגבוהה יותר, החיסכון בהוצאות אנרגיה לאורך השנים יכול לאזן ואף להצדיק את ההפרש במחיר. לעומת זאת, מלגזת דיזל משתלמת בעיקר בסביבות תובעניות – למשל כאשר אין גישה נוחה לחשמל, או כשנדרש רצף עבודה אינטנסיבי ללא הפסקות טעינה.

מגמות טכנולוגיות ותקנות סביבתיות

בשנת 2025 מנועי הדיזל במלגזות מתקדמים יותר מאי פעם, ועומדים בתקני הפליטה המחמירים ביותר, בהם תקן Stage V האירופי. מערכות מתקדמות כמו סינון חלקיקים (DPF) והזרקה קטליטית (SCR) מצליחות להפחית באופן משמעותי את רמות המזהמים, תוך שמירה על עוצמת מנוע גבוהה. בנוסף, מערכות ניהול חכמות כמו Auto-Idle, שמכבות את המנוע בזמן עמידה קצרה, מסייעות לצמצום ניכר בצריכת הדלק.

במקביל, נרשמות קפיצות דרך גם בעולם החשמל: סוללות ליתיום-יון הפכו לסטנדרט במלגזות רבות, ומציעות טעינה מהירה, חיי סוללה ארוכים יותר ותפעול כמעט ללא תחזוקה. לצד זאת, מערכות Fleet Management מתקדמות וכלי עזר אוטומטיים, למשל מערכת היציבות DSS של HYSTER – מאפשרים שליטה טובה יותר בצי, חיסכון באנרגיה ושיפור בבטיחות ובפרודוקטיביות.

מבחינת רגולציה, המגמה העולמית היא לכיוון הפחתת פליטות ואף מעבר הדרגתי לכלים נטולי פליטות לחלוטין, למשל דרישה לכלים חשמליים באזורים עירוניים או הפסקת ייצור מנועי דיזל קלים בעתיד הקרוב. בישראל, לעומת זאת, הדגש נכון להיום מושם בעיקר על חיסכון באנרגיה ובטיחות תפעולית. לכן מלגזות דיזל עדיין מהוות פתרון מרכזי, במיוחד כאשר העבודה מתבצעת במתחמים פתוחים עם אוורור מספק.

בחירת כלי השינוע לפי צורך

לבסוף, יש להתאים את בחירת המלגזה לפרופיל העסקי והשימוש הצפוי. ניתן לציין כללי אצבע:

– לעסקים קטנים או מחסנים סגורים שפעילותם מתרחשת תחת קורת גג, יש עדיפות למלגזות חשמליות (או בגפ״מ) בגלל עלויות תפעול נמוכות ורמת זיהום אפסית. עלות האנרגיה לחשמל נמוכה במיוחד והיא מתורגמת ישירות לחיסכון כספי אדיר.

– באזורים פתוחים ומשימות כבדות,  למשל בניין, בנייה, עבודות שינוע גלוי, מלגזת דיזל לעיתים משתלמת יותר. הרכישה עלולה להיות זולה יותר מדגמים תחרותיים שונים, והעוצמה הבלתי נדלית משמרת פרודוקטיביות גבוהות.

שימושים מעורבים (קרוס-אובר): כשנדרשת גמישות, מלגזת גפ״מ מהווה פתרון ביניים: מצד אחד היא מאפשרת החלפת מיכל גז מהירה ונוחה, ומצד שני פועלת באופן נקי ושקט יותר בהשוואה לדיזל.

בפועל, כדאי לבחון את עלות הבעלות הכוללת (TCO) הכוללת את מחיר הרכישה, צריכת הדלק, התחזוקה וההשבתות לצורכי תיקון. עבור חברות קטנות הפועלות במשמרות קצרות ואינן נדרשות להרמות כבדות במיוחד, מלגזה חשמלית יכולה להחזיר את ההשקעה הראשונית ואף לחסוך משמעותית לאורך זמן. לעומת זאת, בעסקים גדולים יותר או בסביבות עבודה תובעניות, יש היגיון רב בהמשך שימוש בצי דיזל איכותי.

בסופו של דבר, ההתאמה תלויה בתכנון העבודה: מספר שעות ההפעלה ביום, תנאי השטח והתקציב המיועד לתחזוקה ושירות. רק שילוב כל הגורמים הללו מאפשר לייצר חיסכון ישיר ומשמעותי בעלויות האנרגיה לאורך זמן. מגמות עדכניות כמו שילוב מערכות לניטור צריכת דלק ומערכי טעינה מתקדמים, מעידות שגם יצרני המלגזות עצמם מבינים שחיסכון באנרגיה הוא יעד מרכזי בעולם השינוע של 2025.

מתכנן לרכוש מלגזה חדשה? מתלבט בין דיזל, חשמל או גפ״מ? צוות המומחים של דוד צפניק ובניו ישמח ללוות אותך בבחירת הדגם המתאים ביותר לצרכים שלך – באופן מקצועי, אישי וללא התחייבות.

 

דילוג לתוכן