לצד מכירת מלגזות חשמליות, צ'פניק מספקת ללקוחותיה שירותי השכרה, ליסינג תפעולי וליסינג מימוני למגוון רחב של מלגזות חשמליות, לצד כלי צמ"ה נוספים.
בכתבה שלפניכם נכיר מקרוב את אפשרות הליסינג למלגזות חשמליות. אפשרות שהפכה לעתים לנוחה וכדאית למסגרות תעשייה וחקלאות בישראל.
מה ההבדל בין השכרה לליסינג?
ההבדלים בין השכרת כלי צמ"ה, ובתוכם מלגזות חשמליות, לבין ליסינג של כלי צמ"ה נובעים בעיקר מאורך תקופת ההשכרה, מהיקף השירותים הנלווים ומהאפשרויות לרכישה בתום תקופת הליסינג.
ההבדלים בין השכרה לליסינג נכונים ברובם המוחלט ברוב המדינות המערביות, כשישנם גם דגשים ייחודיים לשוק הישראלי.
בטבלה שלפניכם תוכלו להתרשם מההבדלים המרכזיים בין השכרת מלגזות חשמליות לבין בחירה בליסינג.
|
פרמטר |
השכרה (Rental) |
ליסינג (Leasing) |
|
משך התקופה |
השכרה קצרה עד בינונית שיכולה להיות יום עבודה אחד בלבד, שבוע, חודש ואף מספר חודשים. |
השכרה ארוכה של שנה עד ארבע שנים. |
|
מטרת השימוש |
שימוש זמני ונקודתי במלגזות החשמליות עבור פרויקטים קצרי טווח, צרכים עונתיים, או תקופות עומס בעבור מימוש של מספר פרויקטים במקביל. |
שימוש קבוע ורציף לאורך זמן של המלגזות החשמליות, המהוות חלק מערכתי חשוב ומשמעותי מכלל הציוד קבוע של העסק. |
|
גמישות |
גבוהה מאוד, בה ניתן להחזיר או להחליף את המלגזות באופן מידי ללא התחייבות ארוכת טווח. |
נמוכה יותר. הליסינג נעשה תחת חוזה מחייב של מלגזות חשמליות מדגם שנקבע מראש לטווח ארוך. |
|
התאמה אישית |
לא פעם, בהשכרה של מלגזות חשמליות, התאמת הכלים לא תמיד תהיה מלאה על פי רצון הלקוח למול העובדה כי יסופקו לו חשמליות מהמלאי הקיים – מה שזמין מהיום למחר. |
גבוהה. ניתן להתאים ולבנות את הכלי והמפרט לפי דרישות העסק. |
|
השירותים הנלווים |
משתנה. לרוב יהיה מדובר אך ורק רק בביטוח ותחזוקה בסיסית. |
בליסינג תפעולי השירותים הנלווים כוללים לרוב אחזקה מלאה, ביטוח, טיפולים שוטפים ותיקונים, מה שמעניק ראש שקט לקציני התפעול. בליסינג מימוני קיימים פחות שירותים נלווים והדגש הוא על מימון. |
|
בעלות על המלגזה החשמלית |
נשארת אצל חברת ההשכרה. |
נשארת אצל חברת הליסינג. בליסינג מימוני יש אופציה לרכישה בתום התקופה. |
|
עלות חודשית |
גבוהה יחסית עבור פרק זמן קצר. |
נמוכה יחסית בשל ההתחייבות לטווח ארוך. |
מהו ליסינג תפעולי למלגזות חשמליות?
ליסינג תפעולי למלגזות חשמליות, המוצע אצלנו בצ'פניק, הוא הסכם שכירות לטווח ארוך, בדרך כלל בין שלוש לחמש שנים, שבמסגרתו המלגזה החשמלית נחשבת להוצאה תפעולית קבועה במקום נכס קבוע וכל האחריות התפעולית והתחזוקתית של הכלי עוברת לחברת הליסינג.
מהם היתרונות המרכזיים בליסינג תפעולי?
ליסינג זה נקרא "תפעולי" כי הוא מתמקד בתפעול השוטף של הכלי והופך את השימוש במלגזה החשמלית למטלה שמוטלת על חברת הליסינג, כאשר הלקוח נהנה מאחריות תפעולית רחבה מצד החברה.
מעבר לכך שהאחריות התפעולית מוטלת על חברת הליסינג, קיימים כמה יתרונות נוספים בבחירה במסלול זה:
- תקציב קבוע ונוח: התשלום החודשי הקבוע מקל על ניהול תזרים המזומנים ומספק ודאות תקציבית בנוגע לעלות המלגזות החשמליות.
- ניצול יתרונות מס: התשלום החודשי מוכר כהוצאה תפעולית לצורכי מס ואינו מופיע כהתחייבות במאזן, בניגוד לליסינג מימוני או לרכישה ישירה של מלגזות חשמליות.
- חידוש צי בסיום התקופה: בתום תקופת הליסינג ניתן להחזיר את המלגזה הוותיקה ולעבור לכלי חדש, מתקדם וחסכוני באנרגיה. מדובר על יתרון חשוב במיוחד בעולם המלגזות החשמליות שבו טכנולוגיית הסוללות מתפתחת במהירות.
עבור מסגרות רבות בישראל, ליסינג תפעולי למלגזות חשמליות מהווה פתרון מועדף, שכן הוא מפחית את הצורך בעיסוק בתחזוקה יקרה, בתיקונים לא צפויים ובטיפול בירידת ערך ומאפשר ליהנות ממלגזה חשמלית חדשה ומתקדמת בעלות חודשית קבועה.
מהו ליסינג מימוני למלגזות חשמליות?
לצד האפשרות ליהנות בצ'פניק מליסינג תפעולי של מלגזות חשמליות, נהנים לקוחותינו גם מהאפשרות של ליסינג מימוני.
כאן מדובר על כלי מימון לטווח ארוך המשמש כתחליף להלוואה בנקאית לרכישת המלגזה. מטרתו העיקרית היא לאפשר לעסק לפרוס את עלות רכישת המלגזה לתשלומים נוחים לאורך תקופה קבועה, כשבסופה יוכל אותו עסק להפוך לבעלים המלאים של המלגזה החשמלית.
בניגוד לליסינג תפעולי, הליסינג המימוני שם את הדגש על המימון של המלגזה החשמלית ולא על התפעול השוטף שלה.
מה כוללת עסקת ליסינג מימוני?
עסקת ליסינג מימוני עבור מלגזה חשמלית מורכבת משלושה רכיבים עיקריים:
– תשלום מקדמה ראשוני. תשלום המקדמה יכול להיות נמוך יחסית או אפילו אפסי, המקטין את גובה המימון הנדרש.
– תשלומים חודשיים קבועים המכסים בעיקר את החזר הקרן של המלגזה החשמלית ואת עלויות הריבית והמימון בדומה להחזר הלוואה.
– תשלום יתרה או אופציית רכישה בסיום תקופת הליסינג, כשברוב המקרים מדובר על תקופה של שלוש עד חמש שנים. נשאר ערך שייר (Residual Value) שיש לשלם כדי להעביר את הבעלות על המלגזה החשמלית מחברת הליסינג ללקוח.
למי ליסינג מימוני יכול להתאים?
ליסינג מימוני למלגזה חשמלית מתאים במיוחד למסגרות המעוניינות, בסופו של תהליך, להיות הבעלים של המלגזות החשמליות בהן הם עושים שימוש יומיומי רחב. מדובר על מסגרות המכירות בכוחן לתחזק בעצמן את אותן מלגזות, כשלהם מערך תחזוקה פנימי מקצועי ומנוסה והעדפה לבחור את ספקי השירות והטיפולים בעצמם. לצד זאת, יהיה מדובר במסגרות הזקוקות למלגזות חשמליות ללא מגבלת קילומטראז' או שעות עבודה.
שאלות שחשוב להכיר בבחירה בליסינג עבור מלגזות חשמליות
על שם מי רשומה המלגזה החשמלית בתקופת הליסינג?
ברוב רובם של המקרים, המלגזה החשמלית תהיה רשומה על שם חברת הליסינג לאורך כל תקופת העסקה. רק לאחר תשלום היתרה ומימוש אופציית הרכישה, בליסינג מימוני, הכלי עובר לבעלות מלאה של הלקוח.
האם עסקת ליסינג "תופסת" מסגרת אשראי בנקאית ?
לרוב, עסקאות ליסינג, ובעיקר ליסינג תפעולי, אינן תופסות מסגרת אשראי בנקאית, זאת בשל העובדה שהן מוגדרות כהוצאה שוטפת או דמי שכירות ולא כהלוואה בנקאית. עבור מסגרות רבות בישראל מדובר ביתרון משמעותי ליכולות העסקיות שלהן.
האם בסיום ליסינג מימוני ללקוח הלקוח מחויב לרכוש את המלגזה?
ללקוח יש את האפשרות לרכוש את המלגזה החשמלית על ידי תשלום יתרת ערך השייר שנקבע מראש, או לחלופים לבצע עסקת טרייד-אין או גלגול לעסקה חדשה. זאת כמובן בהתאם להסכם הראשוני שעליו הסכימו שני הצדדים.
האם יש בישראל יתרון מס ייחודי בליסינג מימוני של מלגזה חשמלית?
בהחלט. בניגוד לליסינג תפעולי, בליסינג מימוני הלקוח יכול ליהנות מהכרה בהוצאה של הפחת המואץ על המלגזה החשמלית, בהתאם לדיני המס והוא יכול לקזז מע"מ במידה והמלגזה החשמלית שוקלת מעל ל-3.5 טון.
מה קורה בסוף תקופת הליסינג התפעולי?
בסיום תקופת הליסינג התפעולי המלגזה החשמלית מוחזרת מושבת לחברת הליסינג. ברוב המקרים, הלקוח יקבל אפשרות לעבור למלגזה חשמלית חדשה בעסקה מתגלגלת הכוללת טרייד-אין על החלק הממומן. האפשרות לרכוש את המלגזה קיימת בחלק מהמקרים, אך היא פחות מרכזית ומשמעותית.
מה מאפיין תעשיות בישראל שבחרו בליסינג של מלגזות חשמליות?
הבחירה בליסינג, בעיקר תפעולי, של מלגזות חשמליות בישראל מאפיינת תעשיות וארגונים שבהם קיימת חשיבות גבוהה ליעילות תפעולית, ניהול תקציב צפוי שאינו משתנה בכל שנה, ובמקומות השואפים לצמצום הסיכון הטכנולוגי והתחזוקתי.
חשוב לציין כי המעבר למלגזות חשמליות בישראל, במיוחד באמצעות ליסינג, הוא חלק ממגמה רחבה יותר של אימוץ טכנולוגיות ירוקות יותר ושימת דגש על שדרוג הלוגיסטיקה הפנים מפעלית.