רכישת מלגזות בישראל מהווה צעד משמעותי וחשוב עבור מסגרות תעשייה וחקלאות. ברכישה של כל מלגזה חשוב לבצע חישובי עלות, כשאנו בצ'פניק מייעצים ללקוחותינו לבצע את חישובי העלויות באמצעות שיטת ההערכה הכלכלית TCO.
TCO (Total Cost of Ownership – עלות בעלות כוללת) הינה שיטת הערכה לחישוב כלל העלויות, הישירות והעקיפות, הנוגעות לרכישה, תפעול ותחזוקה של כלים, דוגמת מלגזות.
מדובר בשיטה המאפשרת למסגרות רבות לקבל תמונה ברורה ומקיפה אודות המלגזות שהן רוכשות ולכלול בה לא רק את עלות הרכישה הראשונה, כשזו, על פי אנליזות שונות, מראה כי מדובר על עלות של 20% עד 30% מסך העלות הכוללת של מלגזה, לה אורך חיים של עד עשר שנים.
חישוב צריכת האנרגיה של מלגזה באמצעות שיטת ה-TCO
על פי שיטת ה-TCO חישוב צריכת האנרגיה של מלגזה מחושב בהתאם לסוג, כשההבחנה כיום נעשית בין מלגזה חשמלית למלגזת מנוע בעירה פנימית, בין אם מדובר על דיזל, גז או בנזין.
חישוב צריכת האנרגיה יתמקד תמיד בכימות עלות האנרגיה הכוללת לכל אורך תקופת הבעלות והשימוש במלגזה שאותה אנו מייעדים לרכוש.
חישוב עלויות האנרגיה למלגזה חשמלית יתמקד בחישוב כמות החשמל הנצרכת לקילוואט-שעה (kWh). באופן טבעי, בכל מסגרת העלות המשולמת משתנה בהתאם לתנאים והעלויות המשתנות בכל מדינה, כשבישראל מסגרות רבות נהנות מתעריף מוזל לפי עומס וזמן (תעו"ז) שנע בין 38 ל-41 אגורות לקילוואט-שעה (kWh) לפני מע"מ.
מנגד, חישוב עלויות האנרגיה למלגזה, בעלת מנוע בעירה פנימית, יכלול התייחסות לכמות הדלק או הגז הנצרכת ומהי העלות ליחידה אחת. נכון להיום, רוב המלגזות צורכות בממוצע 3 ליטר דלק או 2 ק"ג גז לשעה.
מלבד עלות הדלק או החשמל הישירה, ה-TCO כולל גם עלויות עקיפות הקשורות לאנרגיה, כשאלו כוללות רכיבי תשתיות, תחזוקת אנרגיה, בלאי עקב חום וזמני השבתה בעת טעינה או תדלוק.
חישוב עלויות הטיפולים של מלגזה באמצעות שיטת ה-TCO
חישוב עלויות הטיפולים של מלגזה מהווה את אחד המרכיבים המשמעותיים כחלק מחישוב העלות בשיטת ה-TCO. בחלק ניכר מהמקרים, חישוב זה מהווה את הגורם המרכזי המבדיל בין העלויות של דגמי מלגזות, אפילו מאותו יצרן.
בשיטה זו, עלויות הטיפולים מחולקות לשתי קטגוריות עיקריות – תחזוקה מונעת ותיקונים לא מתוכננים.
תחזוקה מונעת
תחזוקה מונעת (PM – Planned Maintenance) של מלגזות הינה תחזוקה מתוכננת ומחושבת מראש, המתבצעת בהתאם להוראות היצרן ובשילוב שעות העבודה של המלגזה.
במסגרת אותה תחזוקה, היצרן מגדיר את תדירות הטיפולים לאחר מספר שעות עבודה, כשלרוב ידרשו טיפולים אחרי 250 ועד 1,000 שעות עבודה וזאת בהתאם, כאמור, להוראות היצרן.
לכל טיפול תקופתי ניתן לדעת מראש את עלות הטיפול הבסיסית וזאת בהתאם להחלפה של חומרים מתכלים, דוגמת שמנים ונוזלים שונים, החלפה של פילטרים וחלקי בלאי קטנים, זאת תוך חישוב שעות העבודה של אנשי המקצוע עליהן הוסכם מראש.
במלגזות חשמליות, חלק ניכר מהתחזוקה המונעת מתייחס לבדיקות תקופתיות של הסוללה, לבחינת מערכות הטעינה וכן לעלות החלפת הסוללה, אשר מתרחשת לרוב בטווח זמן של 5 עד 7 שנים.
תיקונים לא מתוכננים
תיקונים לא מתוכננים (Unplanned Repairs) הינם תקלות פתאומיות שחלקן יכולות להיות יקרות ואף להוביל לזמני השבתה ארוכים מהרגיל.
במסגרת שיטת ה-TCO, חישובי העלות מתבצעים על בסיס נתונים סטטיסטיים רב-שנתיים. השיטה מסתמכת על נתונים של מלגזות שנרשמו אצל היצרניות עצמן וכן על נתוני השבתה של התעשייה שבה נעשה שימוש במלגזות אלה
כיצד בלאי צמיגים נלקח בחשבון תחת חישוב ה-TCO?
בחישוב ה-TCO בלאי הצמיגים נתפס כפעולה צפויה ומתכוננת, אך העלות מחושבת סטטיסטית על בסיס נתוני בלאי בפועל.
בהתאם לגישה זו, ברוב המודלים הקיימים של TCO למלגזות, בלאי הצמיגים אינו נכלל תחת קטגוריית "תיקונים לא מתוכננים", אלא מחושב כקטגוריה בפני עצמה תחת "עלויות חלקים מתכלים קריטיים" או "עלויות תחזוקה פרופורציונליות".