השימוש בטרקטורים למשקים מאפשר לחקלאים ובעלי משקים לעמוד בצורה יעילה ומתמשכת ביעדים השונים. עבור אלו בעלי משקים הנחשבים לקטנים, עולה השאלה איזה טרקטור שצ'פניק מייבאים לישראל הוא המתאים ביותר לאתגרים איתם הם מתמודדים?
בישראל, משקים קטנים מוכרים גם תחת ההגדרה המקצועית של משקי עזר, כשהאומדן הוא שבישראל קיימים סביב ה-2,000 משקים. מדובר על משקים הקטנים משמעותית בשטחם בהשוואה נחלות חקלאיות רחבות, כשגודלם של אותם משקים קטנים נע לרוב בין חצי דונם ועד שני דונם.
השימוש החקלאי במשקים אלו יהיה לרוב מצומצם ויכלול גידולי ירק, לול עופות או עצי פרי. כיום, חברות בינלאומיות מאפשרות לאותם משקים ליהנות מטרקטורים המותאמים לצרכים שלהם, דוגמת טרקטור מדגם M404R של Lovol.
מנוע ייעודי המותאם לצרכים של משק קטן ובינוני
המנוע בדגם ה- M404Rתוכנן להיות מנוע קומפקטי המותאם לעבודה אינטנסיבית במשקים קטנים, דוגמת פרדסים, מטעים, משקי עזר ועבודות תחזוקה. המנוע מדגם Doosan D18 מוכר בתחום הצמ"ה כמנוע מהימן לו הספק של 40 כוחות סוס ונפח מנוע של עד 1,800 סמ"ק.
מדובר במנוע אידיאלי למשימות קלות עד בינוניות האופייניות למשקים קטנים, כגון עיבוד קל של הקרקע, ריסוס, גרירה קלה, הפעלת מחרשות קטנות, מכסחות והפעלת מעמיס קדמי. המנוע מספק את הכוח הנדרש מבלי לצרוך דלק ברמות שמאפיינות טרקטורים גדולים.
המומנט של המנוע מספק כוח משיכה טוב גם במהירויות נמוכות וגם במקרים בהם יש צורך בעבודות חריש, למשל, כשעבודות אלו דורשות מאמץ רב יותר מצד המנוע.
למנוע עמידה בתקנים סביבתיים מחמירים. פליטת המנוע עומדת תחת התקן המחמיר Stage V (Euro 5). מדובר על תקן פליטה אירופאי העדכני ביותר, נכון להיום, שחל על רכבים ניידים שאינם מיועדים לנסיעה על גבי כבישים. התקן מבטיח הגבלה על מספר החלקיקים הנפלטים, בנוסף להגבלות על מסת החלקיקים (PM) וגזים כמו תחמוצות חנקן (NOx) ופחמן דו חמצני (CO).
מערכת הילוכים המאפשרת גמישות רבה
מערכת ההילוכים של הטרקטור תוכננה לתמוך בגמישות תפעולית ובשליטה מדויקת הנדרשת בעבודות חקלאיות מגוונות ומורכבות המאפיינות משקים קטנים, כגון עבודת מטעים ואפילו עבודה במשתלות.
בדגם זה תוכלו למצוא תיבת הילוכים מכנית (Manual Transmission) הכוללת מצמד כפול (Double Clutch) יבש, כשמצמד כפול זה מאפשר שליטה נפרדת על ההינע לגלגלים ועל ההינע לכוח הגרירה (PTO), כשמערכת הילוכים שכזו חיונית לעבודה יעילה עם ציוד נגרר ומונע, דוגמת מרססים.
מערכת ההילוכים עצמה כוללת שמונה הילוכים קדמיים ושמונה הילוכים אחוריים. מדובר על מערכת הילוכים המשלבת, בעצם, ארבעה הילוכים ראשיים בהם שני טווחים – טווח נמוך המיועד לשדה וטווח גבוה המיועד לכביש, כשאלו יוצרים בסך הכל שמונה יחסי העברה.
חלק ייחודי בדגם זה כולל גם מערכת היפוך מכנית (Synchro Shuttle), כשידית ההיפוך ממוקמת לרוב ליד ההגה או מותקנת בצד והיא מאפשרת מעבר מהיר וקל בין נסיעה קדימה לנסיעה אחורה.
מערכת ההיפוך המכני נחשבת לתכונה קריטית לעבודה במרחבים צפופים, דוגמת שטח הכולל שורות עץ צפופות ולעבודות הדורשות תמרון רב, כגון שימוש במעמיס קדמי (Front Loader) הדורש נסיעה חוזרת ונשנית קדימה ואחורה.
קטנים אך חזקים
חוזקתו של הדגם הקומפקטי אפשרי באמצעות מערכת הידראוליקה וכוח גרר (PTO – Power Take-Off) רב תכליתי ואמין המאפשר לטרקטור להתחבר ולתפעל ציוד חקלאי מגוון שגם בו, בחלק ניכר מהמקרים, יש צורך במכלול האתגרים של משקים קטנים.
כושר ההרמה המרבי של המערכת האחורית מסוגל להגיע לכושר הרמה של 1,000 ק"ג. מדובר על כושר הרמה מספיק לציוד המשמש משקים קטנים ובינוניים, בין אם מדובר על חיבור של מכסחות חצר, מרססי שורות וציוד עיבוד קרקע.
בטרקטור ניתן ליהנות גם מזוג שסתומים הידראוליים חיצוניים. מדובר על זוג שסתומים חיצוניים המאפשרים הפעלה של בוכנות חיצוניות של ציוד נגרר, בין אם מדובר על כף מעמיס קדמי או מחרשה.
ציר ה-PTO בטרקטור מספק כוח סיבובי ישירות מהמנוע לציוד שדורש כוח פעולה. הציר פועל באמצעות מצמד נפרד (Independent PTO Clutch) או כחלק מהמצמד הכפול של הטרקטור, המאפשר הפעלה וכיבוי שלו ללא תלות בהילוכים.

















