מדריך לתחזוקת טרקטור חקלאי

טרקטור לנדיני לחקלאי

חקלאים ומשקים בישראל מודעים לחשיבות הרבה בתקינות של כלי הרכב השונים המשמשים אותם ובראשם הטרקטורים החקלאיים. חלק מהיכולת ליהנות מאותם טרקטורים זמן רב, קשור לעובדה כי אלו זקוקים לתחזוקה מלאה ושוטפת.

נתונים שפורסמו על ידי אתר האינטרנט הישראלי Agrinews, מראה כי ב-2022 נרכשו בישראל כ-877 טרקטורים חדשים לחקלאות, כשכמות הרכישות מצביעה על מגמה חיובית מ-2021, בה נרכשו כ-831 טרקטורים המשמשים לחקלאות.

השימוש הרחב בטרקטורים חקלאיים בישראל, מדגיש כמובן את הצורך של חקלאים ובעלי משקים להכיר מקרוב כיצד ניתן לשמור ולתחזק את אותם כלים מסיביים ומשמעותיים. בכתבה שלפניכם ניגע במספר דגשים חשובים הנוגעים לתחזוקה נאותה של אותם טרקטורים.

מהו בעצם טרקטור חקלאי?

מדריך לתחזוקת טרקטור חקלאי

טרקטור למטעים מהווה כלי מרכזי ומשמעותי בתחום החקלאות ומשמש ככלי שמיש בכל שלבי הגידול. ביכולתו של כלי זה לגרור כלים אחרים ובהובלת ציוד לעיבודים ויבולים שנקטפו. טרקטורים חקלאיים שמישים ומשמעותיים הן במשקים חקלאיים רחבים וגם באלו הנחשבים לבינוניים וקטנים.

עריכת בדיקות תקופתיות בהתאם להוראות היצרן

כמו בכל כלי רכב, גם בטרקטורים חקלאיים (למאמר על סוגי טרקטרים) חשוב לערוך בדיקות תקופתיות רחבות בהתאם להוראות היצרן. ברוב הדגמים, בדיקה תקופתית מלאה של הטרקטור החקלאי צריכה להיערך בכל שישה חודשים.

בבדיקות תקופתיות אלו תיערך, בין היתר, בדיקה על ידי מכונאי שיבחן את הבלמים, כשבדיקה זו אמורה לכלול בדיקה יסודית ורחבה ובה גם בחינת יכולת מערכת הבלמים לבלום כל גלגל בנפרד. לצד זאת, יבחן המכונאי את ציריות הטרקטור (הציריות הינן חלק ממערכת ההנעה של כלי רכב ומטרתן להעביר את התנועה הסיבובית מהמנוע ותיבת ההילוכים אל הגלגלים עצמם), מהירות סיבובי המנוע ותפקוד של חלקים חיוניים אחרים.

לצערנו הרב, ישנם מקרים בהם חקלאים ומשקים רבים בוחרים לדחות או לפסוח על אותן בדיקות תקופתיות, הן בעבור חיסכון בהוצאות הטיפול והן בעבור הצורך התלותי והיומיומי שיש בטרקטור החקלאי.

התנהלות זו מובילה, בסופו של דבר, להעצמה של בעיות זניחות ופשוטות, כשאלו הופכות לבעיות שבגינן אותם חקלאים יצטרכו להשבית את אותם טרקטורים לזמן הרב ולשלם סכומים גבוהים יותר בשיקום וטיפול שלהם במוסכים וסדנאות שונים.

מניעת היווצרות חלודה

יצרנים בינלאומיים המתמחים בייצור של טרקטורים לחקלאות מודעים לעובדה כי מדובר בכלי רכב המיועדים להתמודד עם מפגעי מזוג אוויר שונים, בין אם מדובר על טמפרטורות קצה של חום וקור ובחשיפה למשקעים ולחות רבה.

חשיפה למשקעים ולחות רבה של טרקטור חקלאי עלולה להוביל לפגיעה בחלקים מסוימים בטרקטור. על מפעילי הטרקטור להיות רגישים ומודעים לאותם חלקים המועדים לצבירה של חלודה, דוגמת ברגים וצירים.

שימוש בחומרים נוגדי חלודה ובשימון החלקים השונים בשמן יאפשרו לאותם חלקים קטנים וחיוניים להימנע מבלאי ושחיקה. במרחב הדיגיטלי ניתן למצוא סרטונים ומאמרים רבים העוסקים בתחזוקה נאותה של חלקים המועדים לחלודה, כשההמלצה לאותם מפעילים להכיר וליישמם דרך קבע.

שימוש בחלקי חילוף מקוריים?

העבודה האינטנסיבית והיומיומית בטרקטורים חקלאיים תוביל, בסופו של דבר, לצורך בהחלפה של חלקים שונים שנשחקו ונוצלו עד תום. במקרים אלו, חקלאים ומשקים רבים, יצטרכו להחליט האם לרכוש חלק חילוף מקורי, או יש וכדאי להסתפק בחלק חילוף שאינו מקורי או כזה המוגדר כיד שנייה.

המקור להתלבטות האם לרכוש חלק חילוף מקורי, נוגע כמובן למחיר הגבוה של חלקי חילוף מקוריים לעומת התחליפים שניתן למצוא בשוק חלקי החילוף לטרקטורים. מדובר, לרוב, בהפרשים משמעותיים המובילים חלק מהחקלאים והמשקים לא לעמוד בפיתוי ולהעדיף לרכוש חלקי חילוף שאינם מקוריים.

הבחירה בחלקי חילוף מקוריים, על אף עלותם הגבוהה, יש בה להבטיח את המשך כשירות הטרקטור החקלאי ומבטיחה כי בחרתם לתחזק את כלי העבודה שלכם באופן ראוי שיאפשר לכם שקט נפשי והידיעה כי לא נכונו לכם תקלות בלתי צופיות בהמשך.

דילוג לתוכן